Preambule
Účelem tohoto kodexu je podporovat žádoucí standardy chování zaměstnanců ve veřejné správě.
1 Rozsah platnosti
- Etický kodex stanovuje a popisuje zásady chování a jednání zaměstnanců Statutárního města Karlovy Vary (dále jen „zaměstnanců“) zařazených do Magistrátu města Karlovy Vary (dále jen „MM“). Je základní etickou normou vystupování zaměstnanců především vůči veřejnosti.
- Etický kodex navazuje na základní práva a povinnosti zaměstnanců uvedená především v zákoníku práce a v zákoně o úřednících územních samosprávných celků. Dodržování zásad v něm uvedených bude mít vliv na hodnocení zaměstnance a jeho profesní růst, zásadní porušování těchto norem pak může být posuzováno jako porušení pracovní kázně se všemi důsledky z toho vyplývajícími.
2 Základní zásady
- Výkon veřejné správy je službou veřejnosti. Obecnými zásadami při výkonu veřejné správy jsou zákonnost, kvalita, efektivita a etika práce. Dalšími základními zásadami jsou informační otevřenost, neovlivnitelnost, odpovědnost, neúplatnost a poctivost.
- Vedení úřadu přispívá k uplatňování těchto zásad a tím i k efektivnímu výkonu veřejné správy vytvářením podnětného pracovního prostředí a zachováváním rovného přístupu k zaměstnancům s důrazem na hodnocení především dle odvedené práce.
3 Zásada zákonnosti
- Zaměstnanec vykonává svou práci v souladu s Ústavou České republiky, zákony a dalšími právními normami a předpisy. Zároveň v rámci platné legislativy usiluje o dodržování termínů a o maximální zkrácení zákonných lhůt ve prospěch veřejnosti.
- V případě, že je zaměstnanec požádán, aby jednal v rozporu s právními normami nebo způsobem, který představuje možnost zneužití úřední moci, je povinen tuto skutečnost neprodleně oznámit nadřízenému.
4 Zásada kvality a efektivity
Zaměstnanec vykonává svou práci na vysoké odborné úrovni, kterou je povinen studiem průběžně zvyšovat a doplňovat. Zaměstnanec je dále povinen vynaložit veškeré úsilí k maximálně efektivnímu a ekonomickému spravování a využívání lidských zdrojů, finančních zdrojů, zařízení a služeb, které mu byly svěřeny. V případě, že zjistí ztrátu nebo újmu na veřejném majetku, podvodné či korupční jednání, je povinen neprodleně oznámit tuto skutečnost nadřízenému.
5 Zásada etiky práce
- Zaměstnanec je povinen práci vykonávat odpovědně, čestně, svědomitě, v dobré víře a ve shodě s posláním MM. Výkon práce musí být spojen s nejvyšší mírou slušnosti, porozumění, ochoty a prováděn bez jakýchkoliv předsudků.
- Zaměstnanec jedná vůči veřejnosti vždy zdvořile a s úctou, bez ohledu na pohlaví, etnický nebo sociální původ, sexuální orientaci, národnost, majetkové poměry, zdravotní stav, věk, manželský a rodinný stav, víru a náboženství, členství nebo činnost v politických stranách, odborových organizacích a jiných sdruženích. Výrazem úcty k občanovi je způsob chování a komunikace. Zaměstnanec je dále povinen dbát na úpravu svého zevnějšku a vhodného oblečení.
- Zaměstnanec jedná korektně s ostatními zaměstnanci úřadu i se zaměstnanci jiných orgánů veřejné správy.
6 Zásada informační otevřenosti
- Zaměstnanec poskytuje veřejnosti pokud možno co nejúplnější informace v souladu s příslušnými právními předpisy.
- Zaměstnanec neuvede vědomě v omyl veřejnost tím, že by učinil nepravdivé nebo zavádějící prohlášení nebo že by zamlčel příslušnou informaci.
- Zaměstnanec nakládá se všemi informacemi, které získal ve svém postavení, s veškerou nezbytnou diskrétností, zachovává mlčenlivost o služebních záležitostech, pokud není této povinnosti zproštěn.
7 Zásada neovlivnitelnosti
Zaměstnanec činí rozhodnutí a řeší záležitosti na základě jejich skutkové podstaty, objektivně a transparentně a věnuje v procesu rozhodování pozornost všem relevantním informacím. Při rozhodování o požadavcích nesmí zaměstnanec preferovat osobní či skupinové zájmy, ani být ovlivněn pozitivními či negativními vztahy ke konkrétním osobám. Veškerá jednání musí být ze strany zaměstnance vedena slušně a nestranně. V případě, že se zaměstnanec dostane do situace, kdy je na něj vykonáván nátlak, uvědomí o situaci okamžitě svého nadřízeného.
8 Zásada neúplatnosti a poctivosti
- Zaměstnanec nevyžaduje ani nepřijímá dary, úsluhy, laskavosti, ani žádná jiná zvýhodnění, která by mohla ovlivnit rozhodování ve věci, narušit profesionální přístup k věci nebo kterou by bylo možno považovat za odměnu za práci, která je jeho povinností. Zaměstnanec nedovolí, aby se v souvislosti se svým zaměstnáním ve veřejné správě dostal do postavení, ve kterém je zavázán oplatit prokázanou laskavost, nebo které jej činí přístupným nepatřičnému vlivu jiných osob.
- Informace získané při výkonu veřejné správy zaměstnanec nepoužívá k osobnímu prospěchu ani k prospěchu jiných osob. Nesnaží se ovlivnit pro soukromé účely žádnou osobu či instituci tím, že by zneužil svého úředního postavení. Zaměstnanec je povinen vyhnout se konfliktu zájmů a v případě jeho vzniku neprodleně uvědomit svého nadřízeného.
- Zaměstnanec si pro svou vlastní potřebu nepřivlastňuje žádné finanční prostředky, zdroje nebo majetek MM či veřejnosti a vědomě nepřispívá k tomu, aby tak činil někdo jiný.
9 Zásada odpovědnosti
- Zaměstnanec se v maximální míře snaží zabránit jakékoliv činnosti či jednání, jež by poškozovaly dobré jméno úřadu.
- Zaměstnanec se vyhýbá i v soukromém životě takovému chování a jednání, které by mohlo snížit důvěru veřejnosti v nestrannost, spravedlnost a efektivitu MM, nebo které by mohlo zavdat příčinu k vydírání zaměstnance. Zaměstnanec usiluje o to, aby občané Karlových Varů mohli být hrdí nejen na svoje město, ale také na jeho úřad.
10 Společná a závěrečná ustanovení
Etický kodex je závazný pro všechny zaměstnance.
11 Účinnost nařízení
Tento etický kodex nabývá účinnosti dnem 1. 12. 2011